Доскоро идеята за вода в горивната система на дизелов автомобил звучеше като смъртна присъда за двигателя. Всеки опитен шофьор знае, че влагата в резервоара е най-прекият път към сервиза, където сметките за нови инжектори или горивна помпа лесно прескачат границата от 6000 евро, а при фатални повреди на целия агрегат могат да достигнат и стряскащите 15 000 евро. Но парадоксално, именно „враг номер едно“ на нафтата може да се окаже спасителният пояс за дизеловата технология в Европа.
Немски учени, в публикация за престижното издание Springer Nature, разкриват революционен метод за драстично орязване на вредните емисии чрез създаването на специална дизел-водна емулсия
Ключът към успеха не е простото смесване, а прецизно контролирана технология. По време на горенето водата в цилиндрите се изпарява моментално, абсорбирайки излишната топлина. Тъй като азотните оксиди се раждат именно при екстремно високи температури, това охлаждане води до тяхното намаляване с впечатляващите 60%.
Нещо повече – тук се намесва физиката на микрониво. Капчиците вода в горивния облак предизвикват верига от „микроексплозии“, които разбиват дизела на фин прах. Тази фина мъгла се смесва много по-ефективно с въздуха, което води до по-пълно изгаряне и рязък спад на твърдите частици, които са основен трън в очите на еколозите.
Разбира се, технологията все още е в „лабораторен режим“ заради един основен препъникамък – стабилността. Водата и дизелът, подобно на олиото и оцета, не се обичат и бързо се разделят. За да останат заедно, е нужна специална „горчица“ под формата на емулгатори. Макар експериментите да показват стабилност до два месеца, това все още е недостатъчно за динамичния свят на транспорта. Трябва да се има предвид и по-ниската енергийна плътност на сместа, която леко повишава специфичния разход, макар и да омекотява работата на буталата.
Въпреки тези предизвикателства, гиганти като BMW не бързат да отписват дизела, виждайки в него дългосрочен потенциал. Най-хубавото е, че внедряването на подобна система не изисква пълна преработка на двигателя – вероятно един допълнителен резервоар за вода и интелигентна дозираща система ще са достатъчни. Така дизелът може да получи неочакван „втори шанс“ и да докаже, че при правилната рецепта дори водата може да се превърне в гориво за по-чисто бъдеще.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ззз
11:39 18.12.2025
2 В така
Коментиран от #12
11:39 18.12.2025
3 ХДкхкдх
Сигурно врътката ще е през някаква относителна, а не абсолютна, величина от типа на "милиграма оксиди на изгорен литър гориво" или друга подобна щуротия. Тогава ще твърдят, че оксидите са малко на кубик, но ще си траят, че двигателя е станал примерно 4 литра.
11:45 18.12.2025
4 ЕвроЗона
11:48 18.12.2025
5 Един
Коментиран от #6
11:52 18.12.2025
6 Шоо
До коментар #5 от "Един":
Не, сутрин ще наливаш топла от бойлера.12:01 18.12.2025
7 пенчо
12:11 18.12.2025
8 Пращят от акъл,
13:10 18.12.2025
9 Гост
Коментиран от #11
13:22 18.12.2025
10 Сириозну?
13:45 18.12.2025
11 Сириозну?
До коментар #9 от "Гост":
Поне от 35 години13:46 18.12.2025
12 Димитър
До коментар #2 от "В така":
Друго си е викаш в Масква,там кипи от инженери и инженерна мисъл,особено извън нея,по въздуха ходят вече и при хуманоидните роботи им се получава доста добре.18:08 18.12.2025